قدس آنلاین- بجنورد- نادیا یزدانی:مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: این سامانه برای اولین بار در کشور راه اندازی شده است.

سامانه  واکسیناسیون و آمار دام در خراسان شمالی رونمایی شد

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، دکتر سید محمد مهدی احمدی در نشست خبری به مناسبت روز دامپزشکی توانمندسازی اکیپ های واکسیناتور در گزارش دهی عملیات واکسیناسیون در راستای پایش و مراقبت های بیماری های دامی را هدف از طراحی این سامانه بیان کرد.

وی افزود: حجم اطلاعات فوری در دسترس، کاهش زمان مورد نیاز برای دسترسی به اطلاعات فوری، کاهش هزینه‌های دسترسی به اطلاعات فوری و ... از اساسی‌ترین نیازهای سازمان‌ها است که دامپزشکی نیز در راستای رفع این نیازها، گام‌های خوبی برداشته است.

وی افزود: کاهش هزینه در شیوه نظارت، علمی و تخصصی تر شدن نظارت، تسهیل در تجزیه و تحلیل و استنتاج از نحوه عملکرد از مزایای اجرای این طرح است.

احمدی همچنین گفت: با مصرف شیر فله ای مخالف هستیم زیرا بیماری تب مالت یکی از بیماری های بومی در این منطقه است، و مصرف شیر فله ای یکی از علل انتقال این بیماری از دام به انسان است.

وی اظهار داشت: واکسیناسیون دام ها یکی از مهمترین عوامل از بین رفتن این بیماری در دام است در نتیجه از انتقال این بیماری از دام به انسان نیز پیش گیری می شود.

وی افزود: طی سال گذشته با واکسیناسیون های انجام شده علیه بیماری تب مالت، میزان این بیماری در سال گذشته در بین جمعیت انسانی تا دو سوم کاهش یافته بود.

احمدی با اشاره به بروز بیماری تب برفکی در میان دام های این استان در ابتدای سال جاری یادآورشد: هم اکنون فاز دوم واکسیناسیون این بیماری در بین دام های این استان آغاز شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه واکسیناسیون دام های سنگین علیه بیماری تب برفکی در سایر استان های بهادار است گفت: این درحالیست که از دامدارن این استان بابت تزریق این واکسن مبلغی اخذ نمی شود،: اما با این وجود تعدادی از دامداران همکاری های لازم را با واکسیناتورهای این اداره کل ندارند و از واکسیناسیون استقبال نمی کنند.

وی میزان واکسیناسیون دام علیه بیماری های مشترک میان دام و انسان راطی سال جاری یک میلیون و 894 هزار و 718 راس عنوان کرد.

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی ادامه داد: طی سال جاری 238 هزار و 577 راس دام علیه بیماری بروسلوز و 12 هزار و 128 قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شده اند.

وی خاطر نشان کرد: یک میلیون و 192 هزار و 53 راس دام عشایری علیه بیماری ها واکسینه شدند و 76 هزار و 90 راس دام عشایری علیه انگل ها حمام و 23 هزار و 500 متر مربع از جایگاه های دامی عشایری نیز سمپاشی شده اند.

احمدی میزان ضبطی مواد خام دامی در شش ماه نخست سال جاری را 40 هزار و 105 کیلوگرم برشمرد و افزود: از این میزان 16 هزار و 284 کیلوگرم معدوم و مابقی مصرف مشروط داشته است.

نماینده ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز با اشاره به اینکه کشتارگاه های این استان با کمبود ناظر شرعی مواجه است :اکنون کمبودی وجود ندارد اما پبش بینی می کنیم در آینده این کمبود به وجود آید.

حجت الاسلام و المسلمین دهقان همچنین از صدور برند حلال برای کشتارگاه طیور شیروان خبر داد، و افزود:این کد برای صادرات محصولات از سوی سازمان دامپزشکی صادر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.